Kurikan varhaiskasvatuspalveluille Huomaa hyvä -sertifikaatti – toisena kuntana Suomessa, ensimmäisenä Etelä-Pohjanmaalla
Kurikan kaupunki / Varhaiskasvatus tiedottaa 20.11.2024, julkaisuvapaa heti
Kurikan kaupungin varhaiskasvatuspalvelut sai Huomaa hyvä -sertifikaatin lasten oikeuksien päivänä 20.11.2024. Kurikka on ensimmäinen eteläpohjalainen kunta, joka saa Huomaa hyvä -sertifikaatin. Aiemmin sen on saanut Lempäälän kunta Pirkanmaalta. Sertifikaatin myöntää Positive Learning Oy:n Huomaa hyvä -tiimi, joka koostuu joukosta suomalaisia opettajia, tutkijoita, suunnittelijoita ja tuotekehityksen ammattilaisia. Huomaa hyvä -menetelmän perustaja on tutkija, filosofian tohtori Kaisa Vuorinen.
”Sertifikaatti on osoitus pitkäjänteisesti tehdystä työstä monella eri tasolla” taustoittaa varhaiskasvatuspäällikkö Outi Koskenvalta Kurikan kaupungilta. ”Olemme todella iloisia ja otettuja tästä huomionosoituksesta, jonka eteen olemme koko Kurikan varhaiskasvatuksen ammattilaisten porukalla tehneet töitä niin lasten kanssa työskentelyssä kuin huoltajien kanssa tehdyssä yhteistyössä, dokumentoinnissa, työyhteisössä, johtajuudessa ja niin edelleen.”
”Kuvassa, joka on otettu aiemmin tässä kuussa koulutustilaisuuden yhteydessä, lähes koko Kurikan varhaiskasvatuksen henkilöstö tekee käsillään sydänsymbolin. Sydän kuvastaa sitä, että olemme tehneet täällä työtä suurella sydämellä hyvän huomaamisen eteen ja positiivisen ajattelun oppimiseksi”, tiivistää Koskenvalta henkilöstön tunnelmat. ”Kiitollisena ja yhtä suurella sydämellä jatkamme tätä työtä, jotta yhteiskuntaan kehittyisi itseensä luottavia ja omia vahvuuksiaan tunnistavia lapsia, nuoria ja aikuisia. Hyvän huomaamisen avulla tavoittelemme myös sitä, että kohtelemme toisiamme ystävällisesti ja kunnioittavasti, tukien ja tsempaten. Jokainen ihminen on tärkeä ja arvokas! Näin jos saisimme maailmaa palasen paremmaksi paikaksi jokaiselle.”
Kriteerit Huomaa hyvä! -varhaiskasvatuskunnalle ovat seuraavat:
- Kannustetaan siihen, että jokainen lapsi oppii tunnistamaan ja hyödyntämään omia vahvuuksiaan ja mielenkiinnon kohteitaan tutkittujen menetelmien avulla.
- Mahdollistetaan tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteleminen ja onnistumisten dokumentoiminen.
- Asetetaan yhteinen suunta positiivisen ja vahvuuksille rakentuvan toimintakulttuurin kehittämiselle.
- Työyhteisön hyvinvointia johdetaan ja vahvistetaan tutkitusti toimivilla työtavoilla.
- Kehitetään myönteistä vuorovaikutusta ja toimivaa yhteistyötä vanhempien kanssa.
- Osaamista ja pedagogiikan jalkauttamista kehitetään suunnitelmallisesti.