Lasten liikunnallisten perustaitojen ylläpito – Liikkuva koulu ja Move! -hanke

Kurikan alakouluille pilotoidaan lukuvuodelle 2024–2025 Lasten liikunnallisten perustaitojen ylläpito -hanke. Liikkuva koulu ja Move! -konseptit ovat keskeinen osa hankkeen toteutuksessa.

Liikkuva koulu on osa koko väestön liikkumisen edistämisen Liikkuvat-kokonaisuutta. Liikkuvat-kokonaisuuteen liittyvät myös Liikkuva perhe, Liikkuva varhaiskasvatus, Liikkuva opiskelu, Liikkuva aikuinen sekä Ikiliikkuja. Liikkuva koulu keskittyy perusopetuksessa paikallaanolon ja istumisen tauottamiseen, liikunnallisen toimintakulttuurin lisäämiseen ja juurruttamiseen, lasten liikuttamiseen sekä toiminnallisten opetusmenetelmien hyödyntämiseen opetuksen tukena. Move!-mittaukset ovat valtakunnallinen toimenpide 5.- ja 8.-luokkalaisten lasten ja nuorten kestävyys- ja lihaskunnon, liikkuvuuden sekä motoristen taitojen selvittämiselle osana koulun liikuntakasvatusta. Hanke on osa hallituksen Suomi liikkeelle -ohjelmaa. Hankkeen rahoituksesta vastaa Opetus- ja kulttuuriministeriö.

Hankkeen tavoitteena on ylläpitää ja lisätä lasten arkiliikuntaa, toimintakykyä, tasalaatuista liikunnanopetusta ja toiminnallista oppimista ilman oppiainerajoja. Tavoitteena on luoda liikunnallinen vuosikello koulujen arkeen tukemaan arkiaktiivisuutta oppimisympäristöissä sekä tarjota liikuntaneuvonta tukea perheille, joissa huoli lapsen toimintakyvystä on herännyt. Hanketta koordinoi Kurikan liikuntatoimen hankekoordinaattori Jalasjärven, Jurvan ja Kurikan alakouluille.

Lepistö Mirko
Liikkuva koulu -hankekoordinaattori