Siirry sisältöön

Kauppa-asiointi ja ruokahuolto ikäihmisille, riskiryhmäläisille sekä karanteenissa tai eristyksessä oleville

Päivitetty 2.4.2020 klo 10.15. Lisätty tieto K-Ruoka-verkkokaupan valtakunnallisesta puhelintilauspalvelusta.

Tälle sivulle on koottu tietoa siitä, miten kauppa-asiointi ja ruokahuolto järjestetään Kurikassa ikäihmisille, riskiryhmäläisille sekä karanteenissa tai eristyksessä oleville. Tieto saattaa muuttua tilanteen edetessä, joten seuraathan aktiivisesti Kurikan kaupungin verkkosivuja.

Kauppa-asioinnit

Ikäihmisten, riskiryhmäläisten sekä karanteenissa tai eristyksessä olevien kauppa-asioinnit hoidetaan ensisijaisesti sukulaisten tai tuttavien kautta.

Kotihoidon suorittama kauppa-asiointi jatkuu normaalisti osana asiakkaan kotihoitoa.  

Tavalliset kauppakassipalvelut

Kurikassa ruokaostosten kotiinkuljetusta tarjoavat ainakin Kurikan K-Supermarket ja Jalasjärven K-Supermarket.

Kauppaostokset voi tilata kotiin joko:

Yli 70-vuotiaiden, riskiryhmäläisten sekä karanteenissa ja eristyksessä olevien kauppakassipalvelu

Lisäksi Kurikan kaupunki, JIK ky ja Vapaaehtoinen pelastuspalvelu Vapepa ovat aloittaneet koko Kurikan alueella (Kurikka, Jurva, Jalasjärvi) kauppakassipalvelun niille yli 70-vuotiaille, riskiryhmäläisille sekä karanteenissa ja eristyksessä oleville, joilla ei ole mahdollisuutta hoitaa kauppa-asiointeja sukulaisten tai tuttavien kautta.

Näissä tapauksissa tekee tilauksen verkkokaupassa tai soittaa oheisiin puhelinnumeroihin, ilmoittaa tarvitsevansa Vapepan kuljetuksen ja tekee palvelusopimuksen kaupan kanssa. Verkkokauppatilauksen yhteydessä asiakas kirjoittaa viestikenttään ”Vapepa”. Kun kaupat/vapaaehtoiset ovat keränneet tilauksen, Vapepan edustaja toimittaa tilauksen asiakkaan kotiin. Asiakkaalta laskutetaan kauppakassin hinta sekä kaupan keräilymaksu (6,90 €). Rajoituksena Vapepan kuljetuksissa on yksi tilaus viikossa per kotitalous.

Kauppakassin tilausohjeet

  • K-Supermarket Kurikka: Verkkokauppatilaus tai p. 040 853 7727 ma-pe klo 10.00-18.00
  • K-Supermarket Jalasjärvi: Verkkokauppatilaus tai p. 044 550 2734 ma-pe klo 6.30-13.00.
  • K-Market Kimara: p. 044 355 1874 ma-pe klo 13.00-16.00

Kurikan kaupunki vetoaa kaikkia hoitamaan ruokaostokset ensisijaisesti sukulaisten tai tuttavien kautta, mikäli se suinkin on mahdollista. Vain näin voidaan turvata apu niille, joilla ei ole mitään muuta mahdollisuutta saada ostoksia hoidettua.

On tärkeää myös huomata, että K-Supermarket Kurikka ja K-Supermarket Jalasjärvi tarjoavat sekä perinteistä verkkokauppapalvelua ja kotiinkuljetuksia että Vapepan tarjoamaa kuljetuspalvelua. Vetoamme säästämään Vapepan tilaukset niille, joilla ei ole mitään muuta vaihtoehtoa hoitaa ostoksia.

Ruokapalvelut

Ateriat kotipalvelun kautta

Kotipalvelu toimii toistaiseksi normaalisti, joten kotipalvelun ateriakuljetusten piirissä olevat saavat jatkossakin ruoan tätä kautta.

Muut kotiin kuljetettavat ateriat ikäihmisille

Jos et kuulu kotipalvelun piiriin, mutta tarvitset valmiin aterian kotiin kuljetettuna (ikäihmiset, jotka eivät saa apua sukulaisilta tai tuttavilta), ota yhteyttä JIK ky:n ikääntyneiden asiakasohjaukseen (p. 044 790 2446, arkisin klo 8.00–15.00).

Muut kotiin kuljetettavat ateriat riskiryhmään kuuluville tai karanteenissa tai erityksessä oleville

Jos kykenet itse valmistamaan ruokasi, ruokahuolto toteutetaan ensisijaisesti kauppa-asiointina sukulaisten tai tuttavien kautta. Mikäli kukaan ei voi tehdä ostoksia puolestasi, katso muut vaihtoehdot otsikon ”Kauppa-asiointi” alta.

Perusopetuksen oppilaille (esikoululaiset ja 1.-9.-luokkalaiset) on mahdollista tilata Wilma-palvelun kautta ruoka-annoksia, mikäli perheen tilanne välttämättä sitä vaatii. Lisätietoa, tilausohjeet sekä noutoajat ja -paikat tullaan ilmoittamaan Wilman kautta.

Jos et kykene valmistamaan itse ruokaasi, voit hyödyntää lounasravintoloiden kotiinkuljetuspalveluita, joita tarjoavat ainakin Wanha Asema ja Hotel Kurikka Kurikassa. Kotiin lounaan voi itse noutaa esimerkiksi Jurvasta Lounasravintola Kotoosasta tai Jalasjärveltä Jalastuulesta.

Muita ateriapalvelumahdollisuuksia selvitetään.

Muuta tukea ja neuvontaa ikäihmisille

JIK ky:n ikääntyneiden asiakasohjausyksikkö auttaa, jos tarvitset lisätietoa ikäihmisten palveluista, tarvitset apua arjessa selviytymiseen tai olet huolissasi itsesi tai läheisesi kotona pärjäämisestä.

JIK ky:n ikääntyneiden neuvonta ja asiakasohjaus palvelee puhelimitse (p. 044 790 2446) arkisin klo 8.00–15.00.